top of page
Szukaj
  • Zdjęcie autoraAdmin

USNO-B1.0 1625-0079152 – nieznany układ zaćmieniowy typu EW

Zaktualizowano: 5 lut 2018

W temacie opisującym moje zmagania z pierwszą nieznaną zmienną (AUID 000-BLG-628 - nowa zmienna typu EW) w gwiazdozbiorze Żyrafy, która okazała się gwiazdą zmienną typu EW, wspomniałem na końcu, że mam kolejną kandydatkę do głębszej analizy, tym razem znacznie słabszą (około 15,0-15,5 Vmag). Poświęciłem jej kilka kolejnych wieczorów, uzyskując sporą ilość materiału fotometrycznego. W analizie wyników pomiarów pomagał mi Maciek Mącidym, którego pomoc okazała się szczególnie cenna przy przekopywaniu się przez wszystkie znane katalogi w poszukiwaniu informacji na temat gwiazdy.

Ale po jakimś czasie z różnych powodów odłożyłem sprawę na bok. Dopiero niedawno moje myśli znów zaczęły do niej wracać. Przełom nastąpił w sobotę 29 listopada 2013 r., kiedy to zapowiadała się pogodna noc, a jeden z kolegów zapowiedział swoją wizytę obserwacyjną u mnie. Zmobilizowało mnie to trochę i postanowiłem odkurzyć starą sprawę, efektem czego była ponad 5-godzinna sesja fotometryczna gwiazdy USNO-B1.0 1625-0079152. Ku mojemu zdziwieniu okazało się, że po tych kilku miesiącach przerwy sobotnie pomiary ładnie nakładają się na wykres uzyskany na początku roku. Sądziłem, że będą potrzebne jakieś małe korekty w obliczonym pierwotnie okresie, ale dane pasowały niemal idealnie.

Wykres jasności z ponad 1300 moich pomiarów (każdy kolor to inna sesja obserwacyjna):


Zachęcony tym wynikiem postanowiłem przygotować zgłoszenie do International Variable Star Index. Formalności dopełniłem 1 grudnia i już po kilku godzinach otrzymałem odpowiedź o treści:

Dear Krzysztof Kida,
Congratulations! Your submission to VSX of the new variable star 'USNO-B1.0 1625-0079152' has been reviewed by a moderator and APPROVED. The data from this submission is now available from the public database. In addition, an AAVSO Unique Identifier (AUID) of 000-BLL-209 has been assigned to the star, and may be used when submitting observations. Your assistance in making VSX a better tool is much appreciated.
Clear skies,
VSX Administration

Pierwsza myśl: ale, że jak? tak szybko? bez żadnych uwag? bez poprawek?

Przy pierwszym zgłoszeniu nie było tak łatwo. ;)


To chyba doświadczenia związane z moją pierwszą gwiazdą sprawiły, że drugie zgłoszenie było dopracowane w najmniejszych szczegółach. Doszedłem do wniosku, że w gruncie rzeczy sprawa nie jest taka skomplikowana jak mi się wydawało na początku. A najlepsze jest to, że nie trzeba działać pod presją czasu, bo przecież jakie są szanse, że ktoś inny w tym czasie spośród milionów na całym niebie wyłuska akurat „moją” gwiazdę o jasności poniżej 15 mag?

Ciekawe jest to, że USNO-B1.0 1625-0079152 znajduje się w tym samym polu co NQ Cam i GSC 04369-00653. A więc obserwując znaną gwiazdę zmienną przy użyciu budżetowej kamery Orion Starshoot DSMI II z niewielkim detektorem, która dla wielu astro fotografów nie miałaby żadnej wartości ;) udało mi się w jednym polu znaleźć dwie nieznane gwiazdy zmienne, układy zaćmieniowe typu EW, czyli ciasne układy podwójne wykazujący wzajemne zaćmienia składników.

Taką właśnie astronomię kocham :)


Link do gwiazdy w bazie VSX:


Miłe jest też to, że mój mały sukces został zauwazony w kraju. Link do artykułu w portalu Kosmonauta.net


A teraz czas skierować teleskop w kolejne obszary nieba, które jak widać skrywają przed nami jeszcze wiele tajemnic. :)


20 wyświetleń0 komentarzy

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie

BLOG

bottom of page